Last two weeks ! - Reisverslag uit Gent, België van Carmen Moes - WaarBenJij.nu Last two weeks ! - Reisverslag uit Gent, België van Carmen Moes - WaarBenJij.nu

Last two weeks !

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

08 Juni 2016 | België, Gent

Goodmorning!

Vandaag is dan echt de laatste schooldag op de Artevelde hogeschool in Gent. Hierna heb ik nog 2 examens en dan zit deze geweldige periode van 5 maanden er alweer op. Zo jammer!

De afgelopen maanden waren een geweldige ervaring met nieuwe onderwerpen en nieuwe mensen. Een ervaring je mee neemt voor de rest van je studie.

Na de paasvakantie heb ik twee weken stage gelopen op een basisschool in Gent. Twee weken vollebak stage, want de kinderen gaan hier naar school van 8.30 - 16 uur de meeste dagen. Ik liep stage in het zesde leerjaar, dat wil zeggen groep 8. De kinderen gaan in België al naar school vanaf 2,5 jaar, vaak zitten deze kinderen al in hetzelfde gebouw als de rest van de kinderen van de basisschool. Dus je zit vanaf 2,5 jaar al op dezelfde school tot dat je naar het middelbare gaat. Tijdens deze dagen moesten we van Artevelde 10 lessen geven met de thema's: je eigen land, muziek, tekenen, woordenschat, en koken (Koken ?? Help bij mij bakt alles aan) Er waren twee klassen van het zesde leerjaar en samen met een andere Erasmus student liepen wij stage in deze twee klassen dus elke les heb ik 2x gegeven. Heel anders om hier les te geven, het is heel moeilijk om de beginsituatie te bepalen van je klas. Ook ligt het niveau qua lesinhoud hoger dan in Nederland maar zijn ze minder bekend met het gebruik van verschillende werkvormen tijdens de lessen. Maar ook het werken op de verschillende niveau's is in België nog in opkomst. De lessen die ik moest geven waren daardoor vrij makkelijk en leek het even alsof ik weer in Pabo 1 zat. Het was een hele goede leerervaring en je ziet goed de verschillen tussen je eigen land en in dit geval België.

Na deze stageweken hadden we lekker een week vrij en daarna begon het laatste vak, Policy making. Dit gaat over hoe bijvoorbeeld de kinderdagverblijven is georganiseerd in verschillende landen maar ook hoe ouderschapsverlof is geregeld in andere landen. Bij dit vak moeten we veel samenwerken met studenten van Artevelde. Erg leuk! Want zij doen de opleiding Pedagogie van het jonge kind wat ik graag na de pabo wil volgen. Met dit vak hebben we ook twee uitstappen gehad, we zijn een dag naar Den Bosch geweest en een dag naar Brussel om daar verschillende organisaties te bezoeken die met dit onderwerp te maken hebben. In de lessen op Artevelde merk je heel erg goed dat het niveau hier veel hoger ligt in de lessen dan op de HZ. De theorie wat hier wordt uitgelegd wordt goed onderbouwd aan de hand van literatuur en voorbeelden. Ook zie je het terug aan de leraren en studenten die graag willen leren en elkaar motiveren. Wat mij wel opvalt is dat veel studenten hier voor elke theorie of onderwerp 1 woord gebruiken terwijl in Nederland alles wordt uitgelegd door beschrijvende zinnen. Op dit moment doe ik met een groep een soort onderzoek naar vaderparticipatie en deze moeten a.s. vrijdag presenteren. Volgende week nog een schriftelijk tentamen over 3 wetenschappelijke artikelen in het Engels over ‘policy making’ en dan zit deze geweldige periode erop.

Een periode waarbij je nieuwe mensen leert kennen maar waarbij je ook je zelf op een andere manier leert kennen. Je word leergierig, gemotiveerd en reislustig! Je maakt internationale vrienden en je leert nieuwe theorie voor je eigen studie.
Ook verbetert je Engels enorm, de afgelopen maanden heb ik al vaak moeten denken aan mijn Engelse lessen op de middelbare school, eindelijk hebben ze nut gehad! Bedankt leraren Engels!

De komende 2 weken nog even lekker genieten van deze prachtige stad, Erasmus vrienden en het Belgische schoolleven. Je merkt dat iedereen het erg jammer vind dat het bijna voorbij is maar het voordeel van een erasmusperiode (worden is dat iedereen elkaar wilt gaan opzoeken na deze eramusperiode. Zo zijn een paar Spaanse vriendinnen ook een dag naar Zeeland geweest en hebben we veel hoogtepunten van Zeeland bezocht. En ik hoop dat ik ze een keer in Spanje kan opzoeken :) een citytrip Spanje is natuurlijk nooit verkeerd! hahah

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat deze bijzondere periode geslaagd is, ik raad het iedereen echt aan om te doen!


Xxxxxxxxxxx



  • 14 Juni 2016 - 15:17

    Henriëtte:

    Hallo Carmen,

    het is alweer voorbij.... ongelofelijk zeg. Mooi hoe jij je ervaringen beschrijft. En ik hoor het al: jij kunt nieuwe studenten prima motiveren om te gaan studeren in het buitenland! Ik zou het dan ook echt heel leuk vinden als je wat zou willen vertellen in de international week in november.
    Succes nog met de laatste dingen daar en tot in Nederland maar weer ;)

    Groeten,

    Henriëtte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 31 Jan. 2016
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 2371

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Studeren in Gent

Landen bezocht: