First weeks in Ghent - Reisverslag uit Gent, België van Carmen Moes - WaarBenJij.nu First weeks in Ghent - Reisverslag uit Gent, België van Carmen Moes - WaarBenJij.nu

First weeks in Ghent

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

13 Februari 2016 | België, Gent

Hoi allemaal!

Wouw, ik ben begonnen aan mijn uitdaging! 5 maanden studeren in Gent. Ik heb er zo lang naar uitgekeken en nu is het dan eindelijk begonnen. Ik heb er zoveel zin in!

Een aantal weken geleden hebben we al een mail met informatie ontvangen over hoe de introductieweek er uit zou komen te zien.
Dat betekende ook dat ik snel achter mijn abonnement voor het openbaar vervoer in België moest gaan.

Op maandag werden we om 10 uur op de campus verwacht. Er stonden die dag allerlei dingen op het programma, zoals je klas leren kennen maar ook uitleg hoe deze komende maanden er uit zullen zien.
Als eerst kregen we een welkomswoord en een algemeen praatje over de Artevelde hogeschool. Vervolgens gingen we, ingedeeld in early childhood éducation, primary éducation, secondary éducation, met onze begeleider mee.
Het lijkt alsof ik op vakantie ben! Ik hoor alleen maar Spaanse en Italiaanse om me heen. Je zou toch bijna denken wat doen die hier? hahah daar is het altijd mooi weer ...

Mijn klas (primary éducation) bestaat voor het grootste deel uit andere meiden en een aantal jongens. Toen we aan deze studie begonnen werd er ons gevraagd welke vakken we willen volgen, iedereen mocht dit zelf kiezen als we maar aan 30 ECTS komen. Ik had gedacht dat ik gewoon met mijn eigen klas les zou hebben maar het werkt hier een beetje zoals op de middelbare school, het ligt aan je vakken met wie je les hebt. Gelukkig zijn er nog twee Nederlandse meisjes hier en volgen dezelfde vakken als ik.

Na de ochtend kregen we een heerlijke lunch (mmm Belgische prepare) en daarna kregen we een uitgebreide rondleiding door Gent. Ik heb al zoveeeeel meer gezien dan de bekende winkelstraat, ons werd vooral de route naar de verschillende campussen uitgelegd. Want ik heb dus elke les op een andere campus.. hmmm dat worden de komende maanden sneakers aan mijn voeten denk ik zo met de Belgische wegen en voetpaden...

De rest van de week heb ik verschillende administratieve afspraken gehad, zoals een schoolpasje laten maken enz. Op vrijdag ben ik met alle Erasmus studenten (42!!) naar een museum hier in Gent geweest.

En daarna zat de introductie week er alweer op!

Nu kan het echte Belgische studentenleven beginnen! Ik moet zo omschakelen naar het Engelse praten een hele dag door... Nederlands doe je zo automatisch maar hierbij moet je heel erg nadenken.
Op mijn rooster staat dat ik elke dag een les/vak hebt, woow 1 les uur duurt hier meestal 3 uur, dat is wennen! Op maandag had ik om 9 uur mijn eerste les, pedagogische dilemma's. Okee dus mijn les start om 9 uur, dat is om 6.15 uur mijn bed uit grrrrr. Dit komt omdat ik elke dag heen en weer reis tussen Terneuzen en Gent, wat overigens echt te doen is, maar een uur in totaal.

Deze week heb ik ook nog lessen gehad zoals Art class en een vak over speciaal onderwijs. (Inclusive education) Alle vakken zijn hier echt heel interessant en heel anders dan op de HZ, hier in de lessen moet je heel veel discussies met groepjes vormen en je eigen ervaringen vertellen. Het is hier meer zelf ondernemen en je krijgt weinig input van de leraren qua lesstof.

Op naar volgende week! Mijn agenda staat alweer vol met allerlei leuke opdrachten die ik voor de vakken moet maken. Foto's maken waarbij je gebruik maakt van lichtfotografie of een onderzoekje doen waarbij je gaat kijken naar je eigen onderwijssysteem en mijn droomschool ontwerpen. Ik ga lekker aan de slag!


Tot snel! Daaaaag!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 31 Jan. 2016
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 2382

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Studeren in Gent

Landen bezocht: