2-taligeopvoeding? - Reisverslag uit Gent, België van Carmen Moes - WaarBenJij.nu 2-taligeopvoeding? - Reisverslag uit Gent, België van Carmen Moes - WaarBenJij.nu

2-taligeopvoeding?

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

20 Februari 2016 | België, Gent

Goodmorning!

Er is alweer een week voorbij vol met interessante lessen & leuke momenten.

Zo praat mijn hoofd een hele dag engels merk ik, ook al zit ik in de auto of kijk ik televisie. Ik antwoord zelf in het engels als ik thuis ben. Nooit gedacht dat ik dit zou hebben... Mijn gedachten zijn allemaal in het engels de heleeee dag maar door. (Ik lijk wel 2-taligopgevoed haha) Ik denk dat dit komt omdat ik natuurlijk een hele dag door deze taal hoor en je praat zelf tijdens de lessen ook veel in het engels. Gelukkig zitten er ook nog 2 Nederlandse meisjes bij mij in de klas (Tjitske & Marieke) dus hier kan ik gewoon Nederlands mee praten.

Het was wel even wennen hoor afgelopen weekend, ik moest ineens weer huiswerk gaan maken! Ik heb me voorgenomen om dit dan ook elke week bij te houden zodat ik niet in tijdnood komt aan het einde van deze periode. Deze week hadden we de opdracht om op pad te gaan als tourist in Gent (dit heb ik dan ook gedaan, 1 x in de regen en gelukkig ook 1 x in de zon). Je moest bij deze opdracht letten op details en echte Belgische dingen kunnen fotograferen. Ook moet ik voor bijna alle vakken een soort reflectielogboek bijhouden, na elke les willen ze horen wat ik van deze les heb geleerd.

Hierbij komt dus ook mijn leermoment van deze week: wat een verschillen tussen onderwijssystemen zijn er tussen landen! Vrijdag werden we, bij het vak onderwijsvergelijken, in groepen verdeeld. Dit zijn de discussiegroepen en je zit met allerlei nationaliteiten bij elkaar. Van te voren moesten we wat informatie opzoeken over ons eigen onderwijssysteem, of je voor onderwijs moet betalen of er een leerplicht is enz. Over onze uitkomsten moesten we dus discussiëren in deze groep.
Woow! Wat een verschillen kwamen hier uit! Wist je dat het bijvoorbeeld in Ierland superduur is om te gaan studeren? Dan is Nederland nog goedkoop... En wist je dat studeren in Denemarken bijvoorbeeld gratis is? En ze krijgen hier ook nog eens een flinke beurs elke maand...
Als je kijkt naar de middelbare school zijn er ook heel veel verschillen. In Belgie moet je bijvoorbeeld op de basisschool al de keuze maken wat je later gaat doen/wilt worden, want je moet al in de 'brugklas' een richting kiezen, bijvoorbeeld kunst of techniek. Je vakken zijn hier dan vervolgens op aangepast. Ook kun je niet meer switchen tussen deze richtingen halverwege je middelbare school. Ik kwam erachter dat wij in Nederland een heel ingewikkeld schoolsysteem hebben op de middelbare school, ga maar eens uitleggen wat het mbo is of vwo en waarom duurt de ene 4 jaar en de andere 6 jaar?
Al deze uitkomsten in de discussiegroep moeten we formuleren in een conclusie en deze moeten we gebruiken bij het maken van onze 'droomschool'.

Een gastspreker over het speciaal onderwijs leerde mij hoe ik kinderen kan helpen die net wat meer aandacht nodig hebben maar dat ik de focus niet verlies op de rest van de klas.

Wat leeeer ik hier toch enorm veel!! De lessen zijn zo anders dan op de HZ, ik wil helemaal niet meer terug naar de HZ, dit is veel leuker en uitdagender! hahah

Deze week staan er weer allerlei dingen op het programma, zoals een uitstapje met Art Class naar een museum voor moderne kunsten.

Week 4, kom maar op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 31 Jan. 2016
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 2384

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Studeren in Gent

Landen bezocht: